czwartek, 29 stycznia 2015

Guma dwuchromianowa Przygotowywanie emulsji i narzędzia

Mieszanie emulsji

Jak już wcześniej napisałem emulsja gumowa składa się z rozpuszczonej gumy arabskiej z dwuchromianu potasu bądź dwuchromianu amonu i barwnika. Ja robię swoje odbitki w oparciu o dwuchromian potasu.
Zaczynam prace od wsypania szczypty czarnego pigmentu (robię tylko czarno-białe gumy) do moździerza i  wlewam jedną część gumy arabskiej. Mieszaninę pigmentu z gumą należy bardzo dokładnie rozmieszać. Ilość pigmentu zależy od efektu jaki chcę uzyskać. Ja testuję mieszaninę na gazecie. Maluję cienką warstwę małym pędzelkiem na czarnych literach. Jeżeli spod emulsji widać delikatny zarys liter to oznacza że ilość pigmentu jest odpowiednia. Do tak sporządzonej mieszaniny dolewam dwuchromian potasu. Co do ilości to jest to uzależnione od kontrastu jaki się chce uzyskać. Ja przyjmuję że kontrast normalny jest dla proporcji gumy do dwuchromianu 1:1. Dla zwiększenia kontrastu zwiększam ilość gumy arabskiej np do 2:1 i analogicznie zmniejszając kontrast daje 2 części roztworu dwuchromianu potasu i jedną część gumy. Jaka emulsja do jakiego negatywu to już jest kwestia eksperymentów i na jakim efekcie nam zależy. Dla pokrycia ok 4-5 arkuszy a4 zużywam około 20ml gotowej mieszaniny więc warstwa położona na papier jest naprawdę cienka.
Mieszaninę przygotowujemy w przytłumionym świetle. żarowym albo przy ciemniowym oświetleniu ochronnym. Pędzlem pokrywamy ówcześnie przygotowani i dobrze wysuszony papier (ważne by emulsja nie odpadała ) na takiej powierzchni jaką potrzebujemy. Ja maluje z sporym zapasem bo nie chcę mieć śladów niedomalowań czy smug z pędzla, ale widziałem prace, które celowo były zrobione na mniejszej powierzchni gumy niż negatyw. W technice gumy jest wielka dowolność więc zapraszam wszystkich do eksperymentowania.
Pokryte emulsją chromianową papiery suszę w absolutnej ciemności. Można je doglądać przy świetle ochronnym (np 15W żółta żaróweczka). Po wyschnięciu papiery nadają się do naświetlania. Tutaj uwaga, papiery pokryte emulsją najlepiej naświetlać jak najszybciej po wysuszeniu. Wtedy mają największą światłoczułość i odpowiedni kontrast. Ja osobiście miałem problemy z papierami, które zostały na noc, nie chciały się dokładnie wypłukiwać i kontrast też jakby się zmieniał. Moje papiery u mnie schną ok 3-4 godziny.

Narzędzia 

Podstawowe narzędzia w technice gumy dwuchromianowej
Podstawowe narzędzia w technice gumy to:
  • pędzle
  • moździerz
  • strzykawki lub inne miarki do odmierzania odczynników
  • klipsy do papieru
  • różne pojemniczki wedle wyboru
Pędzle muszą być raczej dość dobre. Nie mogą gubić włosia. Dobrym narzędziem do nakładania emulsji gumowej jest pędzel gąbkowy.
Moździerz mam taki najtańszy ceramiczny i taki mi starcza. Klipsy do papieru najzwyklejsze do kupienia w sklepie plastycznym i papierniczym.
Osobiście odmierzam gumę arabską i dwuchromian potasu strzykawkami. Ważne by były osobne dla gumy i dwuchromianu.Strzykawki należy od razu umyć bo będą naprawdę jednorazowe.
Czasem również używam różnych innych pojemniczków, ale to kwestia gustu i wyrobionego warsztatu.

W następnej części omówię naświetlanie i wywoływanie odbitek.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz